Santana s-a nascut in Autlan de Navarro din Jalisco, Mexic, la 20 iulie 1947. A invatat sa cante la vioara la varsta de cinci ani si la chitara la varsta de opt, sub tutela tatalui sau, care era muzician mariachi.In jurul varstei de opt ani, Santana a cazut sub influenta unor interpreti de blues precum BB King, Javier Batiz, Mike Bloomfield si John Lee Hooker.Fratele sau mai mic, Jorge, a devenit si el chitarist profesionist. Santana a fost puternic influentat de Ritchie Valens intr-o perioada in care erau foarte putini mexicani in muzica rock americana. Familia s-a mutat din Autlan la Tijuana,la granita cu SUA. Apoi s-a mutat la San Francisco, California, unde tatal sau avea un loc de munca constant.Intre 10 si 12 ani, a fost abuzat sexual de un american care l-a adus peste granita. Santana a trait in Mission District, a absolvit James Lick Middle School si a parasit Mission High School in 1965. A fost acceptat la California State University, Northridge si Humboldt State University, dar a ales sa nu urmeze facultatea. La scurt timp dupa ce a inceput sa cante la chitara, s-a alaturat trupelor locale de-a lungul `Tijuana Strip`, unde a reusit sa-si dezvolte propriul sunet. El a fost, de asemenea, prezent la o varietate de noi influente muzicale, inclusiv jazz si muzica populara, si a fost martor la cresterea miscarii hippie centrate in San Francisco in anii 1960. Dupa cativa ani petrecuti lucrand ca spalator de vase la Tic Tock Drive-In No2, reusind astfel sa plateasca pentru o Gibson SG, inlocuind o Gibson Melody Maker distrusa, Santana a decis sa devina muzician cu norma intreaga.
In 1966, a fost ales impreuna cu alti muzicieni sa formeze o trupa ad-hoc, care sa o inlocuiasca pe cea a unui Paul Butterfield, un matineu de duminica la Fillmore Auditorium al lui Bill Graham, care a selectat inlocuitorii dintre muzicienii pe care ii cunostea in primul rand prin legaturile sale cu Butterfield Blues Band, Grateful Dead si Jefferson Airplane. Cantatul la chitara a lui Sanatana a atras atat atentia publicului, cat si a lui Graham. In octombrie 1966, Santana a inceput Santana Blues Band, formata din el si colegii muzicieni de strada: David Brown (chitara bas), Marcus Malone (percutie) si Gregg Rolie (voce principal, Hammond Organ B3 ). Pana in 1968, trupa a introdus diferite tipuri de influente in blues-ul lor electric. Cantand un amestec extrem de original de rock, jazz, blues, salsa si ritmuri africane cu infuzie de latino, trupa a castigat o urmarire imediata in cluburile din San Francisco. Trupa lui Santana a semnat cu Columbia Records, si-a scurtat numele pur si simplu `Santana`. A intrat in studio pentru a inregistra primul sau album in ianuarie 1969 si, in cele din urma, in mai a stabilit piesele care au facut parte din primul sau album. Membrii nu au fost multumiti de lansare, l-au demis pe bateristul Bob Livingston si l-au adaugat pe Mike Shrieve, care avea o experienta puternica atat in jazz, cat si in rock. Apoi trupa l-a pierdut pe percutionistul Marcus Malone, care a fost acuzat de omor involuntar,fiind inlocuit de Michael Carabello, care-l aduce cu el si pe experimentatul percutionist nicaraguan Jose Chepito Areas. Principalul promotor al muzicii rock Bill Graham, un pasionat de muzica latina si un mare fan al lui Santana de la inceputuri, a aranjat ca trupa sa apara la Festivalul de muzica si arta din Woodstock, inainte ca albumul sau de debut sa fie lansat. Includerea sa in filmul Woodstock si albumul cu coloana sonora a crescut considerabil popularitatea trupei. Graham i-a mai sugerat lui Santana sa inregistreze melodia lui Willie Bobo „ Evil Ways ”, deoarece a simtit ca va fi difuzata la radio. Primul album al trupei, Santana, a fost lansat in august 1969 si a devenit un hit, ajungand pe locul 4 in Billboard 200 din SUA. Succesul brusc care a urmat a pus presiune asupra grupului, evidentiind diferitele directii muzicale pe care Rolie si Santana incepeau sa mearga. Rolie, impreuna cu unii dintre ceilalti membri ai trupei, a vrut sa sublinieze un sunet de baza hard rock care a fost o componenta cheie in stabilirea trupei de la inceput. Santana, totusi, era din ce in ce mai interesat sa treaca dincolo de dragostea lui pentru blues si rock si dorea elemente mai jazzy, eterice in muzica. A devenit fascinat de Gabor Szabo, Miles Davis, Pharoah Sanders si John Coltrane, si a inceput sa arata un interes tot mai mare pentru spiritualitate. In acelasi timp, Chepito Areas a fost lovit de o hemoragie cerebrala aproape fatala, iar Santana a sperat sa continue prin gasirea unui inlocuitor temporar (intai Willie Bobo, apoi Coke Escovedo), in timp ce altii din trupa, in special Michael Carabello, au simtit ca este gresit sa efectueze public fara Zone. S-au format tabere, iar trupa a inceput sa se dezintegreze.
In septembrie 1970, trupa a continuat cu al doilea album, Abraxas, care a inclus doua dintre cele mai durabile si cunoscute hituri ale lui Santana, `Oye Como Va` si `Black Magic Woman/Gypsy Queen`. Abraxas a petrecut sase saptamani pe locul 1 in topul Billboard la sfarsitul anului 1970. Albumul a ramas in topuri timp de 88 de saptamani. Amestecul albumului de rock, blues, jazz, salsa si alte influente au fost foarte bine primite, aratand o maturizare muzicala de pe primul lor album si rafinand sunetul timpuriu al trupei. Adolescentul minune al chitarei din zona golfului San Francisco, Neal Schon, s-a alaturat trupei Santana in 1971, la timp pentru a finaliza cel de-al treilea album, Santana III. Trupa s-a laudat acum cu un act puternic de chitara dual-lead, care a dat albumului un sunet mai dur, care a fost ajutat si de revenirea unui Chepito Areas recuperat si de asistenta lui Coke Escovedo la sectiunea de percutie. Imbunatatirea sunetului trupei a fost sprijinul grupului popular din Bay Area Tower of Power, Luis Gasca din Malo si alti muzicieni de sesiune, care au adaugat atat percutie, cat si voce, injectand mai multa energie in procedura. Santana III a fost un alt succes, ajungand pe locul 1 in topurile albumelor, vanzand doua milioane de copii si producand hitul `No One to Depend On`. Tensiunea dintre membrii trupei a continuat insa. Odata cu diferentele muzicale, consumul de droguri a devenit o problema, iar Santana era profund ingrijorat ca afecteaza performanta trupei. Coke Escovedo l-a incurajat pe Santana sa preia mai mult control asupra directiei muzicale a trupei, spre consternarea unora dintre ceilalti care credeau ca trupa si sunetul ei sunt un efort colectiv. Resentimentele tot mai mari dintre Santana si Michael Carabello din cauza problemelor legate de stilul de viata au dus la plecarea lui in conditii proaste. In ianuarie 1972, Santana, Schon, Escovedo si Lewis s-au alaturat fostului baterist al Band of Gypsys, Buddy Miles, pentru un concert la Diamond Head Crater din Hawaii si care a fost inregistrat pentru albumul Carlos Santana & Buddy Miles `Trai`, care a devenit un record. Tot la inceputul anului 1972, Santana si membrii ramasi ai trupei au inceput sa lucreze la al patrulea album `Caravanserai`. In timpul sesiunilor de studio, Santana si Michael Shrieve au adus si alti muzicieni: percutionistii James Mingo Lewis si veteranul latin-jazz, Armando Peraza inlocuindu-l pe Michael Carabello si basistii Tom Rutley si Doug Rauch in locul lui David Brown. De asemenea, au adus la clape pe Wendy Haas si Tom Coster. Odata cu afluxul nelinistitor de noi jucatori in studio, Gregg Rolie si Neal Schona au decis ca este timpul sa plece dupa finalizarea albumului, chiar daca ambii au contribuit la sesiune. Rolie s-a intors acasa la Seattle si, mai tarziu, el si Schon au devenit membri fondatori ai Journey . Cand Caravanserai a aparut in 1972, a marcat o schimbare puternica in directia muzicala catre fuziunea de jazz. Albumul a primit laude din partea criticilor, dar directorul CBS Clive Davis l-a avertizat pe Santana si trupa ca va sabota pozitia trupei in Top 40. Cu toate acestea, de-a lungul anilor, albumul a obtinut statutul de platina. Dificultatile prin care au trecut Santana si trupa in aceasta perioada au fost descrise in povestea de coperta din 1972 a lui Ben Fong-Torres `The Resurrection of Carlos Santana`. In 1972, Santana a devenit interesat de trupa de fuziune de pionierat Mahavishnu Orchestra si de chitaristul acesteia, John McLaughlin. Constient de interesul lui Santana pentru meditatie, McLaughlin i-a prezentat pe Santana si pe sotia sa Deborah, guru-ului sau Sri Chinmoy. Chinmoy i-a acceptat ca ucenici in 1973. Santana a primit numele Devadip, adica `Lampa, lumina si ochiul lui Dumnezeu`. in 1973, Santana si McLaughlin au inregistrat impreuna un album `Love, Devotion, Surrender` cu membrii Santana si ai Orchestrei Mahavishnu, impreuna cu percutionistul Don Alias si organistul Larry Young, ambii care facusera aparitii, impreuna cu McLaughlin, la Miles Davis. In 1973, Santana, dupa ce a obtinut drepturile legale asupra numelui trupei, Santana a format o noua versiune a trupei cu Armando Peraza si Chepito Areas la percutie, Doug Rauch la bas, Michael Shrieve la tobe si Tom Coster si Richard Kermode la clape. Mai tarziu, Santana a reusit sa-l recruteze pe vocalistul de jazz Leon Thomas pentru turneul de sustinere a Caravanserai din Japonia pe 3 si 4 iulie 1973. in acelasi an, grupul a intrat mai tarziu in studio si a inregistrat `Welcome`, care a reflectat si mai mult interesele lui Santana pentru fuziunea de jazz si angajamentul sau crescand fata de viata spirituala a lui Sri Chinmoy. Albumul `Illuminations` a fost lansat in 1974, fiind o colaborare cu vaduva lui John Coltrane, Alice Coltrane. Curand dupa aceea, Santana si-a inlocuit din nou membrii trupei. Tobosarul Leon „Ndugu” Chancler s-a alaturat ulterior trupei ca inlocuitor al lui Michael Shrieve, care a plecat pentru a urma o cariera solo. Santana, impreuna cu Tom Coster, producatorul David Rubinson si Chancler, au format inca o versiune a trupei Santana, adaugand si vocalistul Greg Walker. Albumul din 1976 `Amigos`, care continea melodiile `Dance, Sister, Dance` si `Let It Shine`, avea un sunet puternic funk si latino. Albumul a fost difuzat considerabil pe posturile rock orientate spre albume FM cu instrumentalul `Europa (Earth’s Cry Heaven’s Smile)` si l-a reintrodus pe Santana in topuri. Cele mai notabile eforturi comerciale ale trupei din aceasta epoca a fost `She`s Not There`, de pe albumul dublu din 1977 `Moonflower`. Santana a inregistrat doua proiecte solo in acest timp: `Oneness: Silver Dreams – Golden Reality`, in 1979 si `The Swing of Delight` in 1980, care i-au prezentat pe Herbie Hancock, Wayne Shorter, Ron Carter si Tony Williams. Au urmat mai multe single-uri, `Winning` in 1981 si `Hold On` in 1982. Albumul din 1983 `Havana Moon` a revazut experientele muzicale timpurii ale lui Santana in Tijuana cu `Who Do You Love` de Bo Diddley si cu titlul `Havana Moon` de Chuck Berry. Trupa Santana a revenit in 1985 cu un nou album, `Beyond Appearances`, iar doi ani mai tarziu cu `Freedom`, care este cel de-al 15-lea album de studio al lui Santana. In 1988, Santana a organizat o reuniune cu membrii anteriori ai trupei Santana pentru o serie de concerte. CBS Records a lansat o retrospectiva de 20 de ani a realizarilor trupei cu o compilatie de dublu CD `Viva Santana!`. In acelasi an, Santana a format un grup complet instrumental.Santana a lansat un alt disc solo, `Blues for Salvador` (1987), care a castigat un premiu Grammy pentru cea mai buna interpretare instrumentala rock. Santana a inceput anii 1990 cu un nou album `Spirits Dancing in the Flesh` in 1990. Acesta a fost urmat de `Milagro` in 1992, un album live `Sacred Fire` in 1993 si `Brothers` (o colaborare cu fratele sau Jorge si nepotul Carlos Hernandez) in 1994. In turneul sau din 1992, Santana a invitat in mod regulat pe unii sau pe toti membrii Phish sa cante cu trupa sa in timpul spectacolelor sale principale. Phish a facut, de asemenea, un turneu cu Santana in Europa in 1996. Carlos Santana, alaturi de formatia clasica Santana a primelor lor doua albume, a fost inclus ca persoana in Rock and Roll Hall of Fame in 1998. A interpretat `Black Magic Woman` impreuna cu scriitorul piesei, fondatorul lui Fleetwood Mac, Peter Green. Clive Davis de la Arista Records, care lucrase cu Santana la Columbia Records, l-a incurajat sa inregistreze un album plin de stele, cu artisti in mare parte mai tineri. Rezultatul a fost `Supernatural` din 1999, care a inclus colaborari cu Everlast, Rob Thomas de la Matchbox Twenty, Eric Clapton, Lauryn Hill, Wyclef Jean, CeeLo Green, Mana, Dave Matthews, KC Porter, JB Eckl si altii. Single-ul principal care a atras atentia atat a fanilor, cat si a industriei muzicale, `Smooth`, un numar dinamic cha-cha stop-start co-scris si cantat de Rob Thomas, a fost impletit cu umpluturi si runde de chitara a lui Santana. In 2000, `Supernatural` a castigat noua premii Grammy (opt pentru Santana personal), inclusiv Albumul anului, Recordul anului pentru `Smooth`, cantecul anului pentru Thomas si Itaal Shur. Mai tarziu in acel an, la Latin Grammy Awards, el a castigat trei premii, inclusiv Record of the Year . In 2001, abilitatile de chitara ale lui Santana au fost prezentate in piesa lui Michael Jackson `Whatever Happens` de pe albumul `Invincible`. In 2002, Santana a lansat `Shaman`, invitati fiind Citizen Cope, POD si Seal, producand doua hituri pentru radio:``The Game of Love`, cu Michelle Branch si `Why Don’t You & I` scris de Chad Kroeger de la grupul Nickelback. La inceputul lunii august 2003, Santana a fost desemnat pe locul cincisprezece pe lista revistei Rolling Stone a celor `100 cei mai mari chitarişti ai tuturor timpurilor`. In 2004, Santana a fost premiat drept Persoana Anului de catre Academia Latina de Inregistrari.`Pe 21 aprilie 2005, Santana a fost onorat la cea de-a 12-a editie anuala a BMI Latin Awards, acordata unui creator care a fost `o influenta unica si de nesters asupra generatiilor de creatori de muzica`. `Possibilities` a fost lansat pe 30 august 2005, cu Carlos Santana si Angelique Kidjo. tot in 2005 a lansat si `All That I Am`. A colaborat cu artisti numerosi, cum ar fi: Shakira, Steven Tyler de la Aerosmith, Kirk Hammett de la Metallica, will.i.am , George Pajon, Sean Paul si Joss Stone, Sheila E. si Jose Feliciano. Santana, din 2007, a deschis un lant de restaurante mexicane de lux numit `Maria Maria`. Este un efort combinat cu Chef Roberto Santibañez In 2008, Santana lucreaza cu prietenul sau de lunga durata, Marcelo Vieira, la albumul sau solo `Acoustic Demos`. In 2012, Santana a lansat un album `Shape Shifter` constand in mare parte din piese instrumentale. Pe 23 februarie 2013, a existat un anunt public despre o reuniune a membrilor supravietuitori (mai putin Jose „Chepito” Areas) ai trupei Santana, urmand albumul `Santana IV`, lansat in 2016. Pe 6 mai 2014, a fost lansat primul sau album in limba spaniola `Corazon`. In 2017, a lansa albumul `The Power of Peace`, in 2018 publica lectii de chitara pe youtube, 2019 este anul in care colaboreaa cu Tyga la `Mamacita`. Anl 2020 vine cu anularea `Miraculous World Tour` din cauza pandemiei de Covid-19. In august 2021 lanseaza albumul de studio `Blessings and Miracles`. De-a lungul carierei, Santana a folosit o serie de chitare ca : Gibson SG Special rosu cu pickup -uri, Gibson Les Paul, Gibson SG Special neagra, Gibson L6-S Custom. Din 1976 pana in 1982, chitara sa principala a fost o Yamaha SG 175B si uneori o Gibson SG Custom alba cu trei pick-up-uri cu bobina deschisa. In 1982, a inceput sa foloseasca o chitara personalizata PRS Custom 24. In 1988 PRS Guitars a inceput sa produca chitare model Santana. Santana foloseste in prezent o chitara model Santana II echipata cu pickup-uri PRS Santana III acoperite cu nichel, o bara tremolo si corzi D'Addario de calibrul .009–.042. De asemenea, canta la chitara PRS Santana MD -The Multidimensional. Chitarele Santana au gaturile dintr-o singura bucata de mahon acoperite cu panouri din lemn de trandafir (unele au un lemn de trandafir brazilian foarte cautat).
krystal 23.06.2022 Vineri, 10:30am